Ordre Equestre du Saint-Sépulcre de Jérusalem-Lieutenance de Belgique
http://ordredusaintsepulcre.be/Bethanie-de-stad-van-Lazarus-Marta-en-Maria
      Bethanië: de stad van Lazarus, Marta en Maria

Bethanië: de stad van Lazarus, Marta en Maria

BETHANIE – Op woensdag 23 mei vierde de lokale Kerk van het Heilig Land de gedachtenis aan de Heilige Lazarus. Wij brengen een bezoek aan Bethanië om even de stad waar deze man leefde te verkennen. Daar werd hij door Jezus uit de doden opgewekt.


Om de video te bekijken: klik hier

Wanneer we Jeruzalem verlaten en we kiezen richting Jericho en Dode Zee, bereiken we Bethanië. Het is daar dat eens Marta, Maria en Lazarus hebben geleefd. Zij behoorden tot de zeer dichte vriendenkring van Jezus.

Heden telt deze stad nog een zeventienduizend inwoners, waarvan de meeste moslim zijn. De kleine christen gemeenschap die er leeft, telt nog een dertigtal gezinnen.

Een van de belangrijkste plaatsen voor de christenen is daar ongetwijfeld de kerk van de Heilige Lazarus. Deze is gebouwd op de ruïnes van een Byzantijnse kerk en werd ontworpen door de Italiaanse architect Antonio Barluzzi.

De afwezigheid van enige vensters roept het beeld op van een graftombe. Het licht valt binnen via de het glas in de koepel, hetgeen het licht van de verrijzenis van Lazarus en Jezus suggereert.

De mozaïeken stellen de drie verhalen uit het evangelie voor die met Bethanië zijn verbonden. Hier ontmoetten we Randa, een lokale christen.

Randa Tavitian
kokkin
“Het is een wonder dat ik hier kan werken, vooral omdat ik nooit eerder heb gewerkt. De Heer heeft mij de kans gegeven om op deze plaats aan de slag te gaan, dat is Zijn wil. Ik heb duidelijk gevoeld dat het feit dat ik hier kan zijn, een duidelijke boodschap van God inhoudt.”

De graftombe van Lazarus bevindt zich op nauwelijks enkele passen afstand: “een grot, afgesloten met een steen,” zoals deze in de Gewijde Geschriften wordt vermeld. Daar kwam Jezus naderbij en sprak: “Lazarus, kom naar buiten!” (Joh 11, 43).

Een andere heilige plaats die door de christenen wordt vereerd, bevindt zich binnen in de Orthodoxe school van Bethanië. Waar zich vandaag een kleine kapel bevindt, ontmoette Jezus Marta en Maria net vóór de verrijzenis van Lazarus. Binnenin is er een steen op dewelke in het Grieks staat geschreven: “Hier hebben Marta en Maria de Heer voor het eerst over de verrijzenis horen spreken.”

KHADER SAMI BARAMKI
directeur van de Orthodoxe meisjesschool van Bethanië
“Wat is hier net voor het voltrekken van het mirakel gebeurd? Jezus Christus ontmoette hier Marta en Maria, de zusters van de Heilige Lazarus en sprak hen woorden van hoop toe. Jezus zei hen: Ik ben de Verrijzenis en het Leven. Wie in mij gelooft, zelfs als is hij gestorven, zal leven. (Joh 11). En wij leven nog, wij mogen elke zondag de Verrijzenis mee beleven.”

Hier bevinden zich ook de overblijfselen van een oude straat, waarover Jezus naar alle waarschijnlijkheid zal hebben gewandeld.

KHADER SAMI BARAMKI
directeur van de Orthodoxe meisjesschool van Bethanië
“Veel toeristen van over de hele wereld komen naar hier. Ze komen uit Brazilië, Italië, Griekenland en zelfs uit de Verenigde Staten… Ze stappen over deze stenen om in de voetsporen van Jezus te treden en ze zeggen: Heer Jezus, wij willen Uw weg volgen. Toon ons de Weg, de Waarheid en het Leven.”

In het land van de vrienden van Jezus leven, is een voorrecht en een genade.

Randa Tavitian
kokkin
“Wij moeten verlichting brengen met het Licht van Jezus, wij moeten onze liefde voor de anderen tonen en met hen in vrede leven, dit ondanks de onderlinge verschillen.”

KHADER SAMI BARAMKI
directeur van de Orthodoxe meisjesschool van Bethanië
“Ook wij voelen dat wij vrienden van Jezus zijn. Wij willen Zijn vrienden zijn en Hem zeer nabij zijn.”

Vertaling: Luk De Staercke

Réagir à cet articleRéagir à cet article

Een bericht, een commentaar?

vooraf modereren

Let op: je bericht verschijnt pas wanneer het gelezen en goedgekeurd is.

Wie ben je?
Vul hier je commentaar in

In dit formulier kun je de SPIP-codes {{gras}} {italique} -*liste [texte->url] <quote> <code> en HTML codes <q> <del> <ins> gebruiken. Om een nieuwe paragraaf te maken laat je gewoon een paar regels leeg.



Links & Multimedia

Agenda
december 2018 :

Niets voor deze maand

november 2018 | januari 2019

newsletter